Aufmerksamkeitsindustrie präsentierte ihre wahres Gesicht früh

Die Aufmerksamkeitsindustrie war sich ihrer Macht schon sehr früh bewusst und hat es deutlich durch Hopkins deutlich gesagt: Sie sind die mächtigen grauen Eminenzen, die ohne persönliche Verantwortung zu übernehmen, die Massen manipulieren.

Hopkins, now influential, was fond of speaking for the entire industry. “From our desks we sway millions,” he once commented in a speech, explaining what advertising had become.

We change the currents of trade. We populate new empires, build up new industries and create customs and fashions. We dictate the food that the baby shall eat, the clothes the mother shall wear, the way in which the home shall be furnished … Our very names are unknown. But there is scarcely a home, in city or hamlet, where some human begin is not doing what we demand.1

Quelle des zweiten Zitats: Charles F. McGovern Sold American : Consumtion and Citizenship, 2006, 25.

Nur wer sich ihrem Einfluss entzieht, bleibt souverän über sein Leben.


  1. Tim Wu (2016): The Attention Merchants. The Epic Scramble to Get Inside Out Heads, New York: Vintage. 

Leave a Reply

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>